Reklamační řád
Příloha č.2
Reklamační řád
obchodní společnosti
TELMO a.s.,
se sídlem Štěrboholská 560/73, Hostivař, 102 00
Praha 10, IČ: 473 07 781,
zapsané v obchodním rejstříku, vedeném
Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 20073,
pro prodej zboží prostřednictvím on-line obchodu
umístěného na internetové adrese
Tento reklamační
řád byl zpracován dle ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 634/1992 Sb., o
ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) a
vztahuje se na spotřební zboží (dále jen „zboží“), u něhož jsou v záruční době
uplatňována práva kupujícího z odpovědnosti za vady (dále jen „reklamace“). Tento reklamační řád upravuje
vztahy mezi prodávajícím a kupujícím při reklamaci zboží zakoupeného u
prodávajícího. Není-li v tomto řádě
uvedeno jinak, je kupujícím myšlen spotřebitel. Kupující je povinen seznámit se reklamačním
řádem jakož i všeobecnými obchodními podmínkami společnosti TELMO a.s. (dále
jen VOP). Uzavřením kupní smlouvy dává kupující souhlas s tím to
Reklamačním řádem
Dle § 2 odst 1.
písm a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, se
spotřebitelem rozumí fyzická osoba, která nejedná v rámci své
podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu zaměstnání.
Vady zboží
Prodávající
odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající
odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující zboží převzal,
· má zboží
vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti,
které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na
povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
· se zboží hodí k
účelu, který pro jeho použití prodávající uvádí nebo ke kterému se zboží tohoto
druhu obvykle používá,
· zboží odpovídá
jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo
provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,
· je zboží v
odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a
· zboží vyhovuje
požadavkům právních předpisů.
Práva a vady zboží
Nemá-li zboží výše
uvedené vlastnosti, může kupující požadovat dodání nového zboží bez vad, pokud
to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze
součásti zboží, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné,
může odstoupit od smlouvy.
Je-li to však
vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného
odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
Právo na dodání
nového zboží, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady,
pokud nemůže zboží řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro
větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.
Neodstoupí-li
kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad, na
výměnu jeho součásti nebo na opravu zboží, může požadovat přiměřenou slevu.
Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže
dodat nové zboží bez vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož i v
případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání
nápravy kupujícímu působilo značné obtíže.
Právo z vadného
plnění kupujícímu nenáleží, pokud kupující před převzetím zboží věděl, že má
zboží vadu, anebo pokud kupující vadu sám způsobil.
Kupující sdělí prodávajícímu
výběr svého konkrétního práva z vadného plnění. Tuto volbu nelze bez
souhlasu prodávajícího změnit, ledaže kupující zvolil opravu věci a ta není
objektivně možná. Pokud kupující právo nezvolí, může prodávající vadu odstranit
podle své volby.
Lhůty
Kupující je
oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době
dvaceti čtyř měsíců od převzetí. Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od
převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí.
Záruční doba
začíná běžet převzetím zboží kupujícím. Záruční doba pro kupujícího činí 24 měsíců.. Záruční doba se prodlužuje o
dobu, po kterou bylo zboží v záruční opravě.
Ostatní
Odpovědnost
prodávajícího za vady se nevztahuje na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým
užíváním, u zboží prodávaného za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena
ujednána, u použitého zboží na vadu odpovídající míře používání nebo
opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí kupujícím, nebo vyplývá-li to z
povahy zboží.
Na žádost
kupujícího je prodávající povinen poskytnout kupujícímu písemné potvrzení o
povinnostech z vadného plnění v rozsahu stanoveném zákonem (záruční list).
Umožňuje-li to povaha zboží, postačuje namísto záručního listu vydat kupujícímu
doklad o zakoupení zboží (fakturu), obsahující údaje, které musí obsahovat
záruční list. Záruční list musí mimo jiné obsahovat obchodní firmu
prodávajícího, jeho IČ a sídlo. Pokud je poskytována delší než zákonná záruka,
prodávající určí podmínky a rozsah prodloužení záruky v záručním listě.
Kupující je
oprávněn odstoupit od smlouvy ve všech případech stanovených zákonem.
Odstoupení je vůči prodávajícímu účinné od okamžiku, kdy je mu doručeno
prohlášení kupujícího o odstoupení od smlouvy, pokud jsou splněny všechny nutné
zákonné podmínky. V případě odstoupení od smlouvy se smlouva od počátku ruší a
smluvní strany jsou si povinny vrátit vše, co si na jejím základě poskytly. V
případě zrušení smlouvy z důvodu uplatnění práv plynoucích z odpovědnosti za
vady, vrací kupující plnění, které mu poskytl prodávající, pouze v rozsahu, v
jakém je to v dané situaci objektivně možné.
Vyřízení reklamace
V případě, že
kupující využije svého práva vyžadovat odstranění vad zboží opravou a v
záručním listu je pro účely záručních oprav zboží určený podnikatel odlišný od
prodávajícího, jehož sídlo či místo podnikání je ve stejném místě jako v
případě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující
právo na záruční opravu u podnikatele uvedeného v záručním listu. Tyto informace
lze případně nalézt v dokladu, který nahrazuje záruční list.
Kupující je
oprávněn vyžadovat záruční opravu v autorizovaných servisních střediscích,
jejichž seznam je přiložen k dokumentaci ke zboží, případně jej sdělí
prodávající na dotaz kupujícího.
Reklamace kupujícího včetně odstranění vady musí být vyřízena bez
zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace,
pokud se prodávající s kupujícím nedohodnou na delší lhůtě. Po uplynutí této
lhůty se kupujícímu přiznávají stejná práva, jako by se jednalo o podstatné
porušení smlouvy.
Běh lhůty pro
vyřízení reklamací je pozastaven v případě, že prodávající neobdržel veškeré
podklady potřebné pro vyřízení reklamace (části zboží, jiných podkladů apod.).
Prodávající je povinen si vyžádat doplnění podkladů od kupujícího v nejkratší
možné době. Lhůta je od tohoto data pozastavena až do dodání vyžádaných
podkladů kupujícím.
Za situace, kdy je
potřeba zboží zaslat prodávajícímu nebo servisnímu středisku, si kupující ve
vlastním zájmu vede tak, aby bylo zboží zabaleno do vhodného a dostatečně
chránícího obalového materiálu vyhovujícího nárokům přepravy křehkého zboží, a
to včetně veškerého příslušenství a označí zásilku příslušnými symboly.
Servisní středisko
po řádném vyřízení reklamace vyzve kupujícího k převzetí opraveného zboží.
Nárok na uplatnění
záruky zaniká v případě neodborné montáže nebo neodborného uvedení zboží do
provozu, stejně jako při neodborném zacházení s ním, tj. zejména při používání
zboží v podmínkách, které neodpovídají svými parametry parametrům uvedeným v
dokumentaci ke zboží.
Při jakékoli
návštěvě servisního technika u kupujícího je třeba, aby byl vyhotoven protokol
o zjištěných závadách a formě jejich odstranění. Bez takovéhoto protokolu není
návštěva servisního technika brána v potaz.
V případě
odstoupení od kupní smlouvy či poskytnutí slevy z kupní ceny je příslušná
platba vrácena kupujícímu převodem na bankovní účet nebo předána v hotovosti na
pokladně v sídle společnosti nebo na některé z provozoven (poboček).
Náklady reklamace
a řešení sporů
Je-li reklamace uznána za oprávněnou, má kupující
právo na úhradu účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním svého
práva.
V případě, že prodávající reklamaci zamítne jako
neoprávněnou, může se kupující, nebo po dohodě s prodávajícím obě strany,
obrátit na soudního znalce z oboru a vyžádat si zpracování nezávislého
odborného posouzení vady.
V případě, že dojde mezi prodávajícím a kupujícím ke vzniku
spotřebitelského sporu z kupní smlouvy, který se nepodaří vyřešit
vzájemnou dohodou, může kupující podat návrh na mimosoudní řešení takového
sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,
kterým je:
Česká obchodní
inspekce
Štěpánská 567/15,
120 00 Praha 2 IČ: 000 20 869
Email: adr@coi.cz
Web: https://adr.coi.cz/cs
Kupující může využít rovněž platformu pro řešení
sporů online, která je zřízena Evropskou komisí na adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr/.Evropské
spotřebitelské centrum Česká republika, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00
Praha 2, internetová adresa: http://www.evropskyspotrebitel.cz, je kontaktním
místem podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne
21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line a o změně
nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení
spotřebitelských sporů on-line).
Kupující –
podnikatel
Kupující - podnikatel
je osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy jedná v rámci své
obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti.
Je-li
kupující podnikatel, řídí se uplatnění práv za vady příslušnými ustanoveními
z.č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Záruční doba pro kupujícího-podnikatele je 24
měsíců. Prodávající se zavazuje
rozhodnout o reklamaci ve lhůtě do 30 dnů ode dne jejího uplatnění. O tomto
rozhodnutí bude kupující podnikatel informován na kontaktním e-mailu.
Prodávající a kupující - podnikatel se zavazují, že veškeré spory plynoucí
z vad zboží budou řešit smírnou cestou. V případě, že k smírnému
řešení nedojde, rozhodne ve věci věcně a místně příslušný soud.
Závěrečná
ustanovení
Tento reklamační
řád nabývá účinnosti dne 10.3.2019. Změny reklamačního řádu vyhrazeny.